Η πραγματική ιστορία πίσω από το θρυλικό τραγούδι «Πότε Βούδας – Πότε Κούδας» | Η αυθεντική εκτέλεση
Ένα από τα τραγούδια του Νίκου Παπάζογλου που έμειναν στην ιστορία είναι το «Πότε Βούδας, Πότε Κούδας». Το τραγούδι βρίσκονταν στον δίσκο «Εσύ και αν γίνεις υπουργός» που κυκλοφόρησε το 1985.
Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα τραγούδια έχει κι αυτό τη δική του ιστορία. Μάλιστα γι’ αυτήν είχαν μιλήσει πριν από λίγα χρόνια, τόσο ο Μανώλης Ρασούλης που έγραψε τους στίχους όσο και ο Πέτρος Βαγιόπουλος που είχε γράψει τη μουσική.
Aκολουθεί απόσπασμα από συνέντευξη του Μανώλη Ρασούλη και του Γιώργου Κούδα στην Κρυσταλία Πατούλη για το περιοδικό Thessaloniki Confidential 2010, Εκδ. Λυμπέρη
Κούδας: Εγώ ξαφνιάστηκα όταν το άκουσα το τραγούδι…
Ρασούλης: Όχι δεν ξαφνιάστηκε, τρομοκρατήθηκε…
Κούδας: Ναι, τρομοκρατήθηκα, γιατί είπα «τι έκανα πάλι»;
Ρασούλης: Το άκουσε στο ράδιο…
Κούδας: Έβαλα μπροστά το αυτοκίνητο και… έπεσα επάνω στο «Κούδας» και λέω «τι έχω κάνει»; Αλλά μετά το άκουσα ολόκληρο και λέω «Α»!
Πώς σκεφτήκατε να θέσετε το «Κούδας» στον στίχο συνδυάζοντάς το με το «βούδας»;
Η ουσία του βουδισμού είναι να παίρνεις τη ζωή σαν παιχνίδι. Ο Βούδας από τη μια πλευρά το δίδασκε αυτό και ο Κούδας από την άλλη δίδασκε το ίδιο, αλλά στο ανθρώπινο επίπεδο: Πως το παιχνίδι είναι η ξανακατακτημένη παιδικότητα που ονομάζουμε «βραζιλιάνικο ποδόσφαιρο!». Γιατί ο Γιώργος ήταν «βραζιλιάνος» ποδοσφαιριστής, ήταν magic! Έτσι μου «έκατσε» πολύ στιχουργικά, το Βούδας – Κούδας. Και εγώ πλέον λέω «και Βούδας και Κούδας» δηλαδή έχουμε και το ανθρώπινο και το θεϊκό. Μακάρι να αντιλαμβανόμασταν τη ζωή μας σαν ένα παιχνίδι που έχει μαγεία, μας οδηγεί κάπου, στη γνώση, στην απελευθέρωση, στη λύτρωση. Να ζούμε όπως ο Κούδας έπαιζε μπάλα. Αέρινος, δυνατός, μάτζικ. Παιχνίδι με νόημα, ζωή με νόημα. Ελπίζω να βάλω κι εγώ –πολιτιστικά μιλώντας- γκολ στα δίχτυα της άγνοιας. […] Όλοι οι άνθρωποι στο βάθος θέλουνε να αγαπάν και να τους αγαπάνε. Επομένως όταν το κάνεις πράξη, αυτό είναι το γκολ!
Το τραγούδι τελικά σας συνέδεσε….
Κούδας: Μας συνδέει κυρίως η ίδια στάση ζωής. Και επειδή κατά περιόδους έχει αφοριστεί το ποδόσφαιρο, να πώ ότι ακόμα και μετά από τόσα χρόνια δεν μπορώ να πω: «έμαθα τι θα πει ποδόσφαιρο».
Κύριε Κούδα αυτό το τραγούδι επηρέασε την καριέρα ή την ζωή σας;
Κούδας: Αν και είχα αποφασίσει να σταματήσω το ποδόσφαιρο, το τραγούδι αυτό με τους στίχους του Ρασούλη, μου έδωσε δύναμη να παίξω άλλο έναν χρόνο.
Αλλά και ο Πέτρος Βαγιόπουλος σε ανάρτησή του στο facebook περιέγραψε αναλυτικά την ιστορία πίσω από το τραγούδι:
“Έχουν γίνει πάμπολλες εκτελέσεις…
–Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ απ’ ολες, η πιο ΕΥΓΕΝΙΚΗ, η πιο ΠΕΡΙΠΛΟΚΗ αλλά σαφης, η πιο ΠΡΟΣΕΓΜΕΝΗ και η πιο ΟΜΟΡΦΗ.. είναι -μακράν- η ΑΥΘΕΝΤΙΚΗ ΠΡΩΤΗ ΕΚΤΕΛΕΣΗ. Προσέξτε πως και τι παίζει το μπουζούκι !! Η εισαγωγή που έχω βάλει -και με αντιπροσωπεύει- δεν υπάρχει σε ΚΑΜΜΙΑ επανεκτέλεση..
Όλες ειναι ΣΤΟ ΠΕΡΙΠΟΥ..!! (Οσο για τα ακορδα !! Ο,τι θελει ο καθεις βαζει!!!)… –Ιδίως στο τέλος της εισαγωγής (5 νότες πριν το τέλος), όλοι βάζουν κάτι νότες-μόρια, που σε παραπέμπουν σε σκυλάδικο, σε γύφτικο, σε απαίσιο, τέλοσπαντων, ”ευρημα”, που καμμία σχέση δεν έχει με το υπόλοιπο τραγούδι, αλλά και με τον συνθέτη του τραγουδιού, που δε χρησιμοποιεί τέτοιες νότες σε κανένα του τραγούδι!
Στα 130, περίπου, που δισκογράφησα, πουθένα δε θα βρείτε τέτοιες νότες. –Ο 1ος που έβαλε αυτα τα μόρια, ήταν ο βιολιστής, στο live στον Λυκαβητό, στη γνωστή επανεκτέλεση του Παπάζογλου, ο οποίος αν με ήξερε ποιός είμαι και τι γράφω, θα ντρεπόταν για την παραποίηση της μουσικής μου… Κι όσοι σκέφτεστε.. ”σιγά μωρέ τώρα.. για μια-δυο νοτες κάνεις ετσι”. συγγνώμη, αλλά εγω πιστευω οτι σε ενα τραγουδι μπορει να παιξει ρολο ακομη και ΜΙΑ ΝΟΤΑ..
Φανταστειτε π.χ. να ελειπε η η ψιλη νοτα στο ..”πότε Βουδας ποΤΕ..” ..ναι! αυτη η νοτα στο ”ΤΕ”! Μπορεί το τραγούδι ούτε καν να ακουγόταν.. –Αλλά και οι μουσικοί έπαιξαν ρόλο… — Ο Μουλιάκος, που παίζει μπουζούκι, συνεργάζεται μαζί μου, απο 17 χρονώ!! –Ο Παναγιώτης Καλατζόπουλος (και συνθέτης)- που παίζει κιθάρες, έγραψε τις παρτιτούρες, έκανε μαζί μου την ενορχήστρωση και την επιμέλεια στο στούντιο (στο δίσκο έπαιξε κ η γυναίκα του Ευανθία Ρεμπούτσικα), ηταν απο χρόνια φίλοι με τον Ρασούλη, άρα και δικοί μου…
–Ο Γιώργος Λαβράνος (και συνθέτης), που παιζει κρουστά με περίσσιο μεράκι και ”κατόρθωσε” να μεταβάλει ενα νταούλι Γιαννιώτικο σε ντραμς (!!), οπου ακούγονται 3 χτυπήματα, που τα ήθελα εγώ σαν.. ”μποτα- τομ1- τομ2” (για τους γνωρίζοντες). –Ο αξέχαστος φίλος Μάκης Γιαπράκας (και συνθέτης) έπαιξε μπάσσο και φυσικά —ο Αντώνης Βαρδής που ηταν ο παραγωγός του δίσκου, αλλά, παρ’ οτι ήταν ο ίδιος και ενορχήστρωτης, δεν παρενέβει καθόλου στο έργο μας. –Τελευταίον άφησα τον ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΖΟΓΛΟΥ. Ακουστε τη φωνη του … ΤέΛΕΙΑ !!
Απόρησε και ο ίδιος μόλις την ακουσε! Ούτε στο δικό του στούντιο δεν έχει πετύχει τέτοια φωνή!! ΧΡΟΙΑ, ΑΠΟΔΟΣΗ, ΕΡΜΗΝΕΙΑ.. ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΟΛΑ!! και προσέξτε Απο το 0.30” μεχρι το 0.39” το λεει με ΜΙΑ ανάσα !! .. –(Ηχολήπτης ήταν ο Κωστας Φασολας)…
ΠΑΡΑΛΕΙΠΟΜΕΝΟ Όταν κάναμε το ρεμιξ, του Μανώλη του φάνηκε οτι ο Παπάζογλου ”το μάσησε” το.. ”εδώ είναι του Ρασούλη” και ακουγοταν ”εδω ειναι του ΡασούΤη”.. Ρε γμτ, λεει, μεσα απο τα δοντια του το ειπε??!! Να, ακουστε και σεις..!!
Ακουει ο ηχοληπτης…”χμ, λεει, δεν ειναι καθαρο” !! (Βλεπετε τι συμβαινει, αν σου μπει κατι στο μυαλο ??!!!) Ακου και συ Πετρο, λεει ο Μανωλης..”’δεν ξερω,λεω..χμ, ναι , ειναι λιγο μασημενο..”!! Αλλά κι ο Βαρδής δεν ηταν σίγουρος.. και ο Νίκος ήταν ηδη Θεσ/νικη..
”Περιμενετε μια στιγμη”..,λεει ο Αντωνης.. Φευγει για ενα λεπτο και γυριζει μαζι με μια κυρία.. Της λεει.. ”Θα σου βαλουμε να ακουσεις μια φραση και θα μας πεις τι λεει, οκ?” –ΟΚ, λεει η κυρία.., το ακούει… ”Γιά πες μας ”…. Και απαντά η κυρία … ”Βρε δεν ειναι εδώ το Σούλι, εδώ είναι του ΡασούΛη”.
”Ευχαριστούμε πολύ, γειά σας”, λέει ο Βαρδής.. -Ρε συ, ποιά ήταν αυτή; -”Η ΚΑΘΑΡΙΣΤΡΙΑ” !!! —χα..χα..”
Στίχοι
Πότε Βούδας, πότε Κούδας, πότε Ιησούς κι Ιούδας
Έχω καταλάβει ήδη της ζωής μου το παιχνίδι
Έχω καταλάβει ήδη της ζωής μου το παιχνίδι
Πότε Βούδας, πότε Κούδας, πότε Ιησούς κι Ιούδας.Όλο ίδια και τα ίδια, του μυαλού σου ροκανίδια
άλλο ο ανοιχτομάτης κι άλλο ο αυγουλομάτης
άλλο ο ανοιχτομάτης κι άλλο ο αυγουλομάτης
Όλο ίδια και τα ίδια, του μυαλού σου ροκανίδια.Στο ‘πα μια και στο ‘πα δύο, στο ‘πα χίλιες δέκα δύο
βρε δεν είναι εδώ το Σούλι, εδώ είναι του Ρασούλη
βρε δεν είναι εδώ το Σούλι, εδώ είναι του Ρασούλη
Στο ‘πα μια και στο ‘πα δύο, στο ‘πα χίλιες δέκα δύο.Πότε Βούδας, πότε Κούδας, πότε Ιησούς κι Ιούδας
Έχω καταλάβει ήδη της ζωής μου το παιχνίδι
Έχω καταλάβει ήδη της ζωής μου το παιχνίδι
Πότε Βούδας, πότε Κούδας, πότε Ιησούς κι Ιούδας.
Πηγές: musicpaper – fosonline